Katrijn Verstegen (Nijmegen, 1977), lives and works in Rotterdam, The Netherlands
EDUCATION
2002 – 2004
MFA, Piet Zwart Institute and Plymouth University UK, Rotterdam
1995 – 1999
BFA, AKV|St.Joost, Breda
RESIDENCIES
2018-2019
EKWC; European Ceramic Workcentre, Oisterwijk
2016-2017
Villa Zebra, Rotterdam
2009
Drawing Centre Diepenheim
2007
De Cacaofabriek, Helmond
Viewpoint Gallery, Plymouth College of Art and Design, U.K.
2006
SÍMRES –Seljavegur, Reykjavík, IS
2001
Kunsthuis Syb, Beetsterzwaag
GRANTS
2023
Praktijkwerkbijdrage – CBK Rotterdam
2021
Prins Bernard Cultuur Fonds – Tijl-fonds
PPR, Werkbijdrage Productie, Presentatie en Research – CBK Rotterdam
Makersloket, Stichting Droom en Daad
2018
Sundaymorning Grant
Fonds Kwadraat
EXHIBITIONS
2024
GRAW#5 Groot Rotterdam Atelier Weekend
Limburg Biënnale, Odapark
2023
PICTURA, Colorful Gestures, met Cindy Bakker, Jelmer Konjo, Katrijn Verstegen, Dordrecht
Groot Rotterdams Atelier Weekend
Kunstambassade, GoWest, Borgerstraat studios Rotterdam
2022
The Art of Making, Ackersdijkstraat, Art Rotterdam Week
2021
Walhalla Opent, pop-up tijdens de Kaapse Kunstroute
Groot Rotterdams Atelier Weekend
Expanding the Frame, Ackersdijkstraat Rotterdam
2020
Ochtend Ateliers, open studios Art Rotterdam Week
2019
Point in Time, Jubilee Reunion Manifestation//50 years Ceramic Workcentre,
Galerie priveekollektie, Heusden
Persingen, Vader en dochter, duo tentoonstelling, kerkje van Persingen
Testcase XVIII Sundaymorning at EKWC, Oisterwijk
Kunstpunt Groningen, ateliercollectie
2018
Phoebus Gallery, Rotterdam
Art Rotterdam Week, Atelier-excursie _theArtist, RotterdamTours
2017-2018
Villa Zebra, museum for children, Diep in het Bos, Rotterdam
2015
Art Rotterdam week, pop-up Katendrecht, Rotterdam
2014
Wilms Gallery, Not About Flowers, Venlo
Route du Nord, Volgende Week, Rotterdam
FITAX 1000, ART Rotterdam, Tupajumi Foundation en TENT
2013
N.a.t.u.r. Bochum, Germany
Route du Nord, Rotterdam
RE:Rotterdam, art fair, solo, Rotterdam
RE:Rotterdam, Re-constructing the way back, art fair, Rotterdam
2012
Stadsnomaden, Kruid & Kunst, Rotterdam
Het Gemaal op Zuid, Zomersalon, Rotterdam
CEK, Spektakel op de Kaap, Rotterdam
2011
TENT. Every Picture Tells A Story, Rotterdam
The Fireplace Gallery, Come to Ours, Plymouth, U.K.
Zwervende tentoonstelling #15, _Koetshuis, Rotterdam
2010
CBK Rotterdam
2009
Kunstvereniging Diepenheim, Preludium, Diepenheim
2008
zwervende tentoonstellingen # 11, Salon_M2R, Rotterdam
CBK Zeeland, De Schepping in 6+1 weken, Middelburg
Berendsen Gallery, Laatste kans deel 2, Rotterdam
Gb5, Mirjam Somers en Katrijn Verstegen, Rhoon
2007
Viewpoint Gallery, Floral Expansions II, Plymouth, U.K.
Berendsen Gallery, Zomertentoonstelling, Rotterdam
De Nederlandsche Cacaofabriek, Floral Expansions, Helmond
Berendsen Gallery, schilderijen en tekeningen, Rotterdam
COLLECTIONS
1999-2021
Hoge school Rotterdam, Kunstuitleen Groningen, Kunstuitleen Rotterdam, Sophia Kinderziekenhuis, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en diverse particuliere collecties in binnen- en buitenland
PUBLICATIONS
2020-2009 de kleine K, ceramic magazine (2020 September), Metropolis M #2 (2019), De Grote Rotterdamse Kunstkalender (2012), Eigenhuis & Interieur #5 (2010), Eerste Tekencahier, Drawing Center Diepenheim (2009)
TOELICHTING
De basis van het werk van Katrijn Verstegen wordt gevormd door de vertaling en abstrahering van (natuur)ervaringen door middel van de schilderkunst. Vertrekkend vanuit de belichaamde ervaring zoekt Verstegen in haar werk naar manieren om de essentie van die ervaringen deelbaar te maken.
Verstegen werd geraakt door de natuur tijdens haar reizen, onder andere naar Zuid-Oost Azië en IJsland – ze ging letterlijk binnen in heel andere werelden, die de verbeelding prikkelden.
Tijdens een werkperiode in Reykjavik in 2006 ontdekte Verstegen de fantasie en vrijheid die in het IJslandse landschap te vinden is, van bizarre roze – en blauwtinten in het landschap tot zwarte stranden en wonderlijke ijsrotsen.
Het riep een nieuw gevoel van vrijheid in haar op, wat haar aanzette tot het verder abstraheren van haar aanvankelijk meer figuratieve werk. Het opzoeken van abstractie daagt haar uit tot kijken en werken buiten een vaststaand referentiekader, soms schurend tegen de grens van abstractie en figuratie, soms volledig abstract. De mens is uit het middelpunt vertrokken en kijkt naar buiten.
Haar primaire medium is de schilderkunst – het doek en de verf haar eerste materialen. Verstegen werkt met acrylverf, spuitbus en eitempera, die ze zelf maakt met losse pigmenten. Ze beheerst de techniek om realistisch te schilderen, en tegelijk keert ze zich hier vanaf om de abstractie te onderzoeken; puur op kleur, verfbehandeling en kwaststreek. Het werk van Verstegen gaat ook altijd over de schilderkunst: over verf op doek, over de zoektocht naar autonomie in het verbeelden van de wereld.
Verstegen werkt aan meerdere doeken tegelijkertijd in het atelier. Als ze schildert ontstaat als het ware een landschap van kleurruimten om haar heen. Het verlangen om ruimte en het platte vlak samen te brengen is er altijd geweest, zowel in haar onderwerp (het landschap) als in de formele ontwikkeling van het werk, met uitstapjes van het schilderden naar installaties en objecten en door middel van de presentatie van haar werk.
De opbouw van de doeken gebeurt in lagen; kleurlagen die over elkaar heen opgezet worden. Hierdoor ontstaat een ondergrond waarop andere delen van het beeld worden aangebracht. De doeken bestaan altijd uit vaste en meer vloeibare lagen.
Er komt een kwaliteit van natuurlijkheid in haar werk tot uitdrukking – zoals ook de natuur er gewoon is. Die natuurlijkheid krijgt een culturele dimensie door de vertalingen ervan, in felle neonkleuren, druipende verf, in de kwaststreek, bewegingen en patronen: ingrepen die laten voelen hoe de mens niet alleen gevormd wordt door zijn omgeving, maar ook zijn omgeving beïnvloedt.
Ook in de patronen die te zien zijn op haar doeken kan je spreken van een overlap of contrast tussen natuur en cultuur. Sommige zijn te herleiden als lijnen in een landschap; tot horizon of bergkam; anderen zijn harder; hierin komt de meer menselijke lijn naar voren. Er ontstaan soms grafische patronen van horizontale en verticale lijnen, wat een ontmoeting oproept tussen het organische en het formele element in haar werk.
Het werk van Katrijn Verstegen oogt helder, subtiel en fragiel, maar toch staat het er. Bovenal lijkt het werk toegewijd aan het zichzelf uitdrukken, het uitstralen van haar eigen sfeer, en lijkt daarin niet afhankelijk van de toeschouwer.
Haar werk verbeeldt haar fascinatie voor ruimte en een gevoel van vrijheid van het subject binnen een passende en natuurlijke context – daar waar een mens zich thuis kan voelen. Haar werken bieden in hun abstractie ingangen naar deze nieuwe (sfeer)ruimten, die weliswaar geïnspireerd zijn op landschappen maar meer mentale landschappen of ervaringsruimtes worden. Het werk nodigt de kijker uit tot het ervaren, eerder dan het begrijpen ervan.
EDUCATION
2002 – 2004
MFA, Piet Zwart Institute and Plymouth University UK, Rotterdam
1995 – 1999
BFA, AKV|St.Joost, Breda
RESIDENCIES
2018-2019
EKWC; European Ceramic Workcentre, Oisterwijk
2016-2017
Villa Zebra, Rotterdam
2009
Drawing Centre Diepenheim
2007
De Cacaofabriek, Helmond
Viewpoint Gallery, Plymouth College of Art and Design, U.K.
2006
SÍMRES –Seljavegur, Reykjavík, IS
2001
Kunsthuis Syb, Beetsterzwaag
GRANTS
2023
Praktijkwerkbijdrage – CBK Rotterdam
2021
Prins Bernard Cultuur Fonds – Tijl-fonds
PPR, Werkbijdrage Productie, Presentatie en Research – CBK Rotterdam
Makersloket, Stichting Droom en Daad
2018
Sundaymorning Grant
Fonds Kwadraat
EXHIBITIONS
2024
GRAW#5 Groot Rotterdam Atelier Weekend
Limburg Biënnale, Odapark
2023
PICTURA, Colorful Gestures, met Cindy Bakker, Jelmer Konjo, Katrijn Verstegen, Dordrecht
Groot Rotterdams Atelier Weekend
Kunstambassade, GoWest, Borgerstraat studios Rotterdam
2022
The Art of Making, Ackersdijkstraat, Art Rotterdam Week
2021
Walhalla Opent, pop-up tijdens de Kaapse Kunstroute
Groot Rotterdams Atelier Weekend
Expanding the Frame, Ackersdijkstraat Rotterdam
2020
Ochtend Ateliers, open studios Art Rotterdam Week
2019
Point in Time, Jubilee Reunion Manifestation//50 years Ceramic Workcentre,
Galerie priveekollektie, Heusden
Persingen, Vader en dochter, duo tentoonstelling, kerkje van Persingen
Testcase XVIII Sundaymorning at EKWC, Oisterwijk
Kunstpunt Groningen, ateliercollectie
2018
Phoebus Gallery, Rotterdam
Art Rotterdam Week, Atelier-excursie _theArtist, RotterdamTours
2017-2018
Villa Zebra, museum for children, Diep in het Bos, Rotterdam
2015
Art Rotterdam week, pop-up Katendrecht, Rotterdam
2014
Wilms Gallery, Not About Flowers, Venlo
Route du Nord, Volgende Week, Rotterdam
FITAX 1000, ART Rotterdam, Tupajumi Foundation en TENT
2013
N.a.t.u.r. Bochum, Germany
Route du Nord, Rotterdam
RE:Rotterdam, art fair, solo, Rotterdam
RE:Rotterdam, Re-constructing the way back, art fair, Rotterdam
2012
Stadsnomaden, Kruid & Kunst, Rotterdam
Het Gemaal op Zuid, Zomersalon, Rotterdam
CEK, Spektakel op de Kaap, Rotterdam
2011
TENT. Every Picture Tells A Story, Rotterdam
The Fireplace Gallery, Come to Ours, Plymouth, U.K.
Zwervende tentoonstelling #15, _Koetshuis, Rotterdam
2010
CBK Rotterdam
2009
Kunstvereniging Diepenheim, Preludium, Diepenheim
2008
zwervende tentoonstellingen # 11, Salon_M2R, Rotterdam
CBK Zeeland, De Schepping in 6+1 weken, Middelburg
Berendsen Gallery, Laatste kans deel 2, Rotterdam
Gb5, Mirjam Somers en Katrijn Verstegen, Rhoon
2007
Viewpoint Gallery, Floral Expansions II, Plymouth, U.K.
Berendsen Gallery, Zomertentoonstelling, Rotterdam
De Nederlandsche Cacaofabriek, Floral Expansions, Helmond
Berendsen Gallery, schilderijen en tekeningen, Rotterdam
COLLECTIONS
1999-2021
Hoge school Rotterdam, Kunstuitleen Groningen, Kunstuitleen Rotterdam, Sophia Kinderziekenhuis, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en diverse particuliere collecties in binnen- en buitenland
PUBLICATIONS
2020-2009 de kleine K, ceramic magazine (2020 September), Metropolis M #2 (2019), De Grote Rotterdamse Kunstkalender (2012), Eigenhuis & Interieur #5 (2010), Eerste Tekencahier, Drawing Center Diepenheim (2009)
TOELICHTING
De basis van het werk van Katrijn Verstegen wordt gevormd door de vertaling en abstrahering van (natuur)ervaringen door middel van de schilderkunst. Vertrekkend vanuit de belichaamde ervaring zoekt Verstegen in haar werk naar manieren om de essentie van die ervaringen deelbaar te maken.
Verstegen werd geraakt door de natuur tijdens haar reizen, onder andere naar Zuid-Oost Azië en IJsland – ze ging letterlijk binnen in heel andere werelden, die de verbeelding prikkelden.
Tijdens een werkperiode in Reykjavik in 2006 ontdekte Verstegen de fantasie en vrijheid die in het IJslandse landschap te vinden is, van bizarre roze – en blauwtinten in het landschap tot zwarte stranden en wonderlijke ijsrotsen.
Het riep een nieuw gevoel van vrijheid in haar op, wat haar aanzette tot het verder abstraheren van haar aanvankelijk meer figuratieve werk. Het opzoeken van abstractie daagt haar uit tot kijken en werken buiten een vaststaand referentiekader, soms schurend tegen de grens van abstractie en figuratie, soms volledig abstract. De mens is uit het middelpunt vertrokken en kijkt naar buiten.
Haar primaire medium is de schilderkunst – het doek en de verf haar eerste materialen. Verstegen werkt met acrylverf, spuitbus en eitempera, die ze zelf maakt met losse pigmenten. Ze beheerst de techniek om realistisch te schilderen, en tegelijk keert ze zich hier vanaf om de abstractie te onderzoeken; puur op kleur, verfbehandeling en kwaststreek. Het werk van Verstegen gaat ook altijd over de schilderkunst: over verf op doek, over de zoektocht naar autonomie in het verbeelden van de wereld.
Verstegen werkt aan meerdere doeken tegelijkertijd in het atelier. Als ze schildert ontstaat als het ware een landschap van kleurruimten om haar heen. Het verlangen om ruimte en het platte vlak samen te brengen is er altijd geweest, zowel in haar onderwerp (het landschap) als in de formele ontwikkeling van het werk, met uitstapjes van het schilderden naar installaties en objecten en door middel van de presentatie van haar werk.
De opbouw van de doeken gebeurt in lagen; kleurlagen die over elkaar heen opgezet worden. Hierdoor ontstaat een ondergrond waarop andere delen van het beeld worden aangebracht. De doeken bestaan altijd uit vaste en meer vloeibare lagen.
Er komt een kwaliteit van natuurlijkheid in haar werk tot uitdrukking – zoals ook de natuur er gewoon is. Die natuurlijkheid krijgt een culturele dimensie door de vertalingen ervan, in felle neonkleuren, druipende verf, in de kwaststreek, bewegingen en patronen: ingrepen die laten voelen hoe de mens niet alleen gevormd wordt door zijn omgeving, maar ook zijn omgeving beïnvloedt.
Ook in de patronen die te zien zijn op haar doeken kan je spreken van een overlap of contrast tussen natuur en cultuur. Sommige zijn te herleiden als lijnen in een landschap; tot horizon of bergkam; anderen zijn harder; hierin komt de meer menselijke lijn naar voren. Er ontstaan soms grafische patronen van horizontale en verticale lijnen, wat een ontmoeting oproept tussen het organische en het formele element in haar werk.
Het werk van Katrijn Verstegen oogt helder, subtiel en fragiel, maar toch staat het er. Bovenal lijkt het werk toegewijd aan het zichzelf uitdrukken, het uitstralen van haar eigen sfeer, en lijkt daarin niet afhankelijk van de toeschouwer.
Haar werk verbeeldt haar fascinatie voor ruimte en een gevoel van vrijheid van het subject binnen een passende en natuurlijke context – daar waar een mens zich thuis kan voelen. Haar werken bieden in hun abstractie ingangen naar deze nieuwe (sfeer)ruimten, die weliswaar geïnspireerd zijn op landschappen maar meer mentale landschappen of ervaringsruimtes worden. Het werk nodigt de kijker uit tot het ervaren, eerder dan het begrijpen ervan.